Brev:
Utilfreds efter et par skefulde mad
17. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Utilfreds efter et par skefulde mad
Hej Helen
Min søn er fylder 6 mdr. d. 18 Okt, og siden 22 Sep. er vi startet op med lidt mos.
Jeg har brug for nogle råd.
Idag står vi op omkring 6.30 - 7 ( er lige blevet ammet), han får lov at vågne og lege lidt på sit tæppe og omkring kl. 8 får han boghvedegrød blandet med modermælkserstatning og frugtmos. Jeg laver også lidt frugtstænger som han kan eksperimentere med.
Vi fodrer ham med mosen.
Vi lader ham ligeledes sidde med skeen selv ved alle måltider.
Ved frokosttid, så prøver vi at hygge med nogle bondebrødstænger og grøntsagstænger. Han får selv lov at sidde med at hygge med dem.
Til aftensmad får han grøntsagsmos med kød og nogle frugt/eller grøntstænger han kan udforske.
Mine spørgsmål:
1. Når vi giver ham mad ( mos) spiser han godt de første 3-4 skeer, og så bliver han utilfreds, og vil ikke spise mere. Han vil godt sidde med sin ske :) Vi holder derfor en pause, men når der er gået 5-10 min vil han godt spise lidt igen. Han bliver utilfreds (som om det ikke går hurtigt nok) og når vi tager skeen op til munden holder han den lukket. Hvis han dog for en snært af at der er noget på skeen, vil han gerne spise igen. Jeg føler det lidt som et overgreb at vide at man skal holde skeen lidt foran ham og så spiser han, er det rigtigt?
2. Vi har fået at vide at hvis han siger nej til mad, skal vi stille tallerken væk og prøve igen lidt tid efter, men hvor mange gange skal man prøve dette?
3. Vi giver ham mad med ske idag, og ved siden af det stænger. Vi vil rigtig gerne lade ham selv lege med stængerne, men han interesserer sig ikke rigtig for dem. Hvad kan vi gøre for at det bliver i hans tempo, og han får udforsket det i hans tempo?
4. Er det en dårlig ide at give mad med ske? Skal med selv lade ham sidde med grøden?
5. Jeg vil rigtig gerne at vi støtter ham bedst muligt at komme igang med maden, er der nogle fif til det?
Det var alt herfra omkring maden :)
Tak for din brevkasse.