Utilfreds efter et par skefulde mad

17. oktober 2016

Alder:
6 mdr.

Utilfreds efter et par skefulde mad

Hej Helen

Min søn er fylder 6 mdr. d. 18 Okt, og siden 22 Sep. er vi startet op med lidt mos.

Jeg har brug for nogle råd.

Idag står vi op omkring 6.30 - 7 ( er lige blevet ammet), han får lov at vågne og lege lidt på sit tæppe og omkring kl. 8 får han boghvedegrød blandet med modermælkserstatning og frugtmos. Jeg laver også lidt frugtstænger som han kan eksperimentere med.
Vi fodrer ham med mosen.
Vi lader ham ligeledes sidde med skeen selv ved alle måltider.

Ved frokosttid, så prøver vi at hygge med nogle bondebrødstænger og grøntsagstænger. Han får selv lov at sidde med at hygge med dem.

Til aftensmad får han grøntsagsmos med kød og nogle frugt/eller grøntstænger han kan udforske.

Mine spørgsmål:

1. Når vi giver ham mad ( mos) spiser han godt de første 3-4 skeer, og så bliver han utilfreds, og vil ikke spise mere. Han vil godt sidde med sin ske :) Vi holder derfor en pause, men når der er gået 5-10 min vil han godt spise lidt igen. Han ...

Annonce

... bliver utilfreds (som om det ikke går hurtigt nok) og når vi tager skeen op til munden holder han den lukket. Hvis han dog for en snært af at der er noget på skeen, vil han gerne spise igen. Jeg føler det lidt som et overgreb at vide at man skal holde skeen lidt foran ham og så spiser han, er det rigtigt?

2. Vi har fået at vide at hvis han siger nej til mad, skal vi stille tallerken væk og prøve igen lidt tid efter, men hvor mange gange skal man prøve dette?

3. Vi giver ham mad med ske idag, og ved siden af det stænger. Vi vil rigtig gerne lade ham selv lege med stængerne, men han interesserer sig ikke rigtig for dem. Hvad kan vi gøre for at det bliver i hans tempo, og han får udforsket det i hans tempo?

4. Er det en dårlig ide at give mad med ske? Skal med selv lade ham sidde med grøden?

5. Jeg vil rigtig gerne at vi støtter ham bedst muligt at komme igang med maden, er der nogle fif til det?

Det var alt herfra omkring maden :)

Tak for din brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!